Zeneterápia
Zásadná dôležitosť je prikladaná melodickej i rytmickej okamžitej tvorbe muzikoterapeuta. Volá sa to tzv. volná intuitívna hudba.
Muzikoterapeutické hudobné nástroje sú ľudové, etnické, historické (starovek- obdobie gotiky), ručne vyrobené z prírodných materiálov, teda bez priemyselných, technologických úprav. Výhoda toho je jedinečný zvuk nástrojov.
Základné kritéria pri výbere kvalitných, muzikoterapeuticky účinných hud. nástrojov:
– prirodzené ladenie (432Hz) , nie temperované
– ručne vyrobené hudobné nástroje z prírodných materiálov
– skúsenosť výrobcu hud. nástrojov, jeho osobnosť, resp. spoluúčinkovanie muzikoterapeuta pri výrobe hud. nástrojov
Technika hry až na pár výnimiek nie je veľmi náročná, teda môžeme to aplikovať smelo počas muzikoterapeutckých sedení. Na našich hud. nástrojoch vedia hrať aj klienti, ktorí majú jemnú a hrubú motoriku poškodenú. Nemusia absolvovať hudobnú prípravu, teda mať predchádzajúce hudobné znalosti.
Perkusie sú na muzikoterapeutickú aplikáciu najjednoduchšie rytmické nástroje. Bubny, hrkadlá, chrastidlá, zvukomalebné nástroje atď. označujeme spoločným názvom ako nástroje perkusívne. Veľkú skupinu týchto dobre použiteľných hudobných nástrojov tvoria tzv. metalofóny, čo sú gongy, činely, triangle, rezonančné tyčinky, tibetské misy, zvonky, činelky a ďalšie. Patria sem takisto etnické a staré hudobné nástroje – ľudové a etnické bubienky a bubny, bubon djembe, indiánsky (šamanský) rámový bubon, rotačný bubienok, bonga, conga, bubon noňofo, cajon, darbuka. Na celom svete objavujeme stovky najrozmanitejších bubnov a perkusií. Skupinu perkusívnych nástrojov reprezentujú aj najrozmanitejšie šterchadlá, rumba gule, maracas, shaker, ganza, tamburína, tamburína s blanou, roľníčky, ozvučné drievka (claves), guiro, tiangel, wood blocky (drevené bloky), cabassa, kastaňety, agogo, shaker vajíčka a mnohé ďalšie. Z oblasti etnických nástrojov používame napr. balafón, čo je africký typ vibrafónu alebo marimby. Podobne ľahko ovládateľným nástrojom je sanza, alebo kalimba. Ďalšími úžasnými a muzikoterapeuticky veľmi podpôrnymi nástrojmi sú thajské rezonančné tyčinky (chimes) v rôznych prevedeniach, ktorý majú jasný, čistý, priezračný a dlho znejúci zvuk – hlas.
Tento nástroj môžeme označiť za rytmicko- melodický, ale zároveň patrí do skupiny perkusívnych nástrojov. Tvorí ho kovový rám, na ktorý je na jednej strane pripevnený oceľový jazýček. Tento jazýček je na konci rámu zahnutý a slúži k vyludzovaniu vibrujúceho tónu, ktorý zosilujeme a modulujeme pomocou ústnej dutiny. Táto drumbľa je pri hre pripevnená na zuby a jazýček kmitá medzi nimi.
Pochádza z Ázie, Indonézie. Je to kovový bicí nástroj. Má formu plochého kruhového kovového disku z bronzu, do ktorého sa búcha paličkou. Existuje veľa druhov gongov v rôznych veľkostiach a hrubostiach. Sú aj vypuklé gongy.
Na obrázku je wind gong z rodiny čínskych gongov. Ich zvuk je plný vibrácii, energii. V muzikoterapii sú nenahraditeľné.
Nástroj vyrábaný a používaný v Tibete, Malom Tibete, Nepále, Kašmíru a Indii. Jedná sa o ručne vyrábaný, tepaný kovový nástroj v tvare guľatej misy, vyrobený zo zvláštnej zliatiny 7 – 12 kovov. Hrá sa na nej paličkou – drevenou, filcovou, inde potiahnutou kožou. Misu rozoznievame ťukaním alebo tzv. točením.
Tento bubon je vôbec najstarším bubnom, ktoré ľudstvo pozná. Jeho pôvod môžeme zasadiť do doby začiatkov existencie Homo sapiens. Najnovšie poznatky hovoria o jeho prvom výskyte pred dvestotisícmi rokmi. Šamanský bubon je rozšírený naozaj na celom svete. Šamanský ho voláme preto, lebo pri svojich obradoch ho používali/používajú práve šamani, a to na celom svete, bez kultúrnych rozdielov a ich vývojového stupňa.
Je africký drevený bubon potiahnutý zvieracou kožou. Pochádza z oblasti republiky Mali. Okrem západnej Afriky nachádzame tento typ bubna prakticky na celom svete. Od Ázie až po Južnú Ameriku. Na djembe hráme oboma rukami.
Etnický perkusívny nástroj, jeho pôvod je údajne v Chile. Stredoamerickí pôvodní obyvatelia ho používali ako rituálny hudobný nástroj na “privolávanie a odhánenie” dažďa. Dažďová palica je väčšinou vyrobená z drevenatelého odumrelého kaktusu, niekedy z bambusu.
Je zrejme najstarší strunový nástroj, ktorý môžeme považovať za primárnu vývojovú fázu hudobného luku. Po hudobnom luku sa z nej vyvíjala harfa a lyra. Hudobný luk ale nachádzame po celom svete. Môžeme sa dokonca domnievať, že luk ako taký bol najprv hudobným nástrojom. Ústna harfa je obmedzene laditeľný nástroj. Patrí medzi monochordy.
Fujara je dychový píšťalový nástroj, patrí ako do rodiny koncoviek, tak i fujar a píšťal. Ovláda sa silou výdychového prúdu, uzatvorením otvoru na konci nástroja a čiastočne pomocou jazyka. Tón je veľmi tvárny a ohybný. Počúvanie nástroja je ničím nenahraditeľný zážitok. Všetky nástroje “fujarového typu” používame v muzikoterapií smelo a bez zábran.
Yedaki alebo didgeridoo je nástroj austrálskych pôvodných obyvateľov. Didgeridoo je nástroj dychový a zároveň rytmicko-melodický. Používa sa na nej technika tzv. večného dychu.
Používame ho na čistenie priestoru.
Ľudský hlas a spev je vôbec najsilnejší muzikoterapeutický prostriedok, ktorý máme k dispozícií. Muzikoterapeutické spevové techniky sú rozmanité a rozsiahle. Muzikoterapeutický spev základne rozčleníme na prirodzený, alikvótny, hrdelný a špeciálne formy, kam patrí rezonančný a vibračný spev.